Wallner Marketing - Roslagens minsta kommunikationsbyrå

Om projektet:

Bakgrund:
 Musikbolaget Music Syndicate vill verka för samhällsnytta och i 2014 fick vi det sjukt stora nöjet att börja arbeta med dem. Först ut hade vi en pressrelease som behövde skrivas. Pressmeddelandet publicerades på MyNewsDesk där det gjorde succé som en av de mest populära artiklarna.
När:
 2014
Hemsida:
 Besök →

Pressmeddelande 2014-06-02:

Musikentreprenör startar bolag för samhällsnytta

Efter att tidigare arbetat med produktioner präglade av bland annat objektifiering av kön startade Kevin Martinez det alternativa musikbolaget Music Syndicate. Syftet är att producera musik där man aktivt arbetar utifrån värderingar för att lyfta samhällsfrågor.

Music Syndicate är ett nystartat musikbolag där fokus ligger på att skapa musik med förankring i jämlikhet och jämställdhet. För att göra detta har bolaget arbetat fram värdegrunder kring vilka man utgår från när man hjälper artister med singelproduktioner och release.

- Min vision är att Music Syndicate ska bli en symbol för det kollektiva musikarbetet för förändring och nytta. I Music Syndicate ska det vara tydligt att vi står för tolerans och likvärdigt synsätt mot människor oavsett könstillhörighet, sexuell läggning, etnicitet, religion, ålder eller funktionella hinder, förklarar bolagets grundare Kevin Martinez.

Kommer inte arbeta med alla

Idén om att starta bolaget föddes efter att Kevin arbetat med projekt där han ansett att musiken helt saknat konstruktiva budskap. Under en period arbetade han med en produktion där hans vision om att framställa kvinnor på ett sätt som ifrågasätter könsobjektifiering åsidosattes och resulterade i en slutprodukt som var raka motsatsen.

- Det kändes inte alls bra. Vi måste bli mer medvetna om hur vi påverkar världen runt omkring oss. Med musik kan vi faktiskt bidra till en positiv samhällsutveckling på så många fronter. Jag tror stenhårt på att man kan underhålla och samtidigt ta fram konstruktiva budskap som bidrar med nytta för samhället. Det ger musiken, enligt min mening, ett mycket större värde. Samtidigt innebär det att vi bara kommer arbeta med artister som delar vårt synsätt.

Pågående projekt

Bolaget arbetar för tillfället med ett antal projekt. Det första är ett samarbete mellan Music Syndicate och det elektroniska pop-bandet Ivory Stone med sångerskan Charlotte Nordin, just nu aktuell i SVT-serien “Flator”. Där planeras en singel som tar upp ämnet intolerans mot HBTQ-personer.

Man driver även ett projekt med rap-gruppen Stök, förra året i avtal med Warner, som i samband med samarbetet har valt att ta in en kvinnlig gruppmedlem. Tillsammans med denna grupp planeras det sammanlagt tre singlar där man bl.a. ifrågasätter det moderna samhällets krav och måsten på den enskilde individen.

Det tredje projektet är ett samarbete mellan Music Syndicate och #MusicStreet, där man arbetar för att lyfta fram gatumusiken i storstäder.

- Det är precis såna här projekt vi vill arbeta med och vi är otroligt glada över dem allihop. Vi är alltid intresserade av att träffa andra entreprenörer och artister som delar våra synsätt och vill arbeta tillsammans med oss. Det är ju trots allt när man växer tillsammans med andra som man växer på allra bästa sätt, avslutar Kevin.

Drygt två timmar efter release såg det ut såhär på MyNewsDesks förstasida:

Inför bolagets singelsläpp med rapgruppen Stök tog vi även fram denna stilrena, interaktiva flyer att användas i promotionarbetet: